MLADI KURATOR, MLADI UMETNIK: Anja Seničar in Luka Prijatelj, Sled/Trace

Luka Prijatelj: Sled / Trace

10 .6.–21. 6. 2020, Galerija DLUL

Razstava Sled / Trace nam nudi vpogled v specifično umetniško prakso Luke Prijatelja, ki izhaja iz želje po razumevanju svetlobe in njene pojavnosti v kontekstu fotografskega medija. Sistematični umetniški pristop, ki izvira iz te želje, je avtor zastavil že v času magistrskega študija fotografije na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje in jo tako na teoretski kot praktični ravni definira v nastajajočem magistrskem delu. Jedro njegove umetniške prakse v veliki meri temelji na zgodovinskih eksperimentiranjih s svetlobo, optiko in kemijo protofotografov, kot jih imenuje Geoffrey Batchen v knjigi Goreč od želje, ki Prijatelju služi kot idejno vodilo umetniškega raziskovanja.

Avtor poudarja željo po razumevanju, ki ga je usmerila k raziskovanju gradnikov fotografske podobe; svetlobi in fotografskemu filmu. K temu je pripomoglo tudi opazovanje optičnih pojavov v vsakdanjem okolju, ki se zgodijo ob lomu svetlobe skozi nekatere prozorne materiale, na primer steklo. Gonilo te želje najbolje predstavimo z avtorjevimi besedami: »Kot fotografu se mi je zdela povsem organska gesta, da pred manifestirano svetlobo postavim fotografski film na želatinasti osnovi ter zabeležim (ujamem) ta pojav. Idealni postopek bi bil, da “iz žepa” potegnem film in v dlan ujamem lomljeno svetlobo.«

S tem namenom je v Prijateljevem umetniškem procesu ključen trenutek zasnovanje in izgradnja lastnega aparata, ki ga vodi v kreativno (po)ustvarjanje optičnih pojavov. Aparat je sestavljen iz svetlobnega vira, modifikatorja, steklenih prizem in fotografskega filma. Bela svetloba se z lomljenjem skozi prizmatična stekla v obliki barvnega spektra manifestira na fotografskem filmu. Aparat umetniku torej ne služi za beleženje nekega obstoječega stanja, saj ni namenjen le zajemanju podobe, ki se s prehajanjem in preoblikovanjem svetlobe skozi njegove sestavne elemente šele ustvari. Nastala dela stojijo na meji klasičnega pojmovanja fotografije in se izmikajo uveljavljenim fotografskim kategorizacijam. Vabijo nas k razmisleku o zmožnostih fotografskega medija in njegove sposobnosti sprejemanja, preoblikovanja in zapisovanja svetlobe skozi specifični fotografski pristop.

Luka Prijatelj (1988, Ljubljana) je predstavnik mlajše generacije ustvarjalcev, ki delujejo na področju fotografije. Diplomiral je na Naravoslovnotehniški fakulteti v Ljubljani, trenutno pa končuje magistrski študij Fotografije na Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Osredotoča se na raziskovanje fotografije v njenem najbolj elementarnem pojavu v navezavi z zgodovinskim trenutkom (za)snovanja fotografije, torej trenutkom ko fotografski jezik še ni bil popolnoma formuliran. Svoja dela je predstavil na več skupinskih razstavah, med drugim: CLIPP Award 2016 (The Perth Centre for Photography, Perth , Avstralija, 2016), Nabij se (Tovarna ROG, plac Boris, Ljubljana, Slovenija, 2016), Prepih, Peter Rauch – Paviljon (MSUM, Ljubljana, Slovenija, 2017), Peter Rauch – Ponavljanje (Cirkulacija 2, Ljubljana, Slovenija, 2018), Nabij se (Grad Katzenberg, Kamnik, Slovenija, 2018), Prekleti delež (Mala galerija Banke Slovenije, Ljubljana, Slovenija, 2019).

Anja Seničar (1992, Maribor) je diplomirala iz programa Oblikovanje vizualnih komunikacij – smer Fotografija na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, kjer trenutno končuje tudi magistrski študij. Kot avtorica in organizatorka je sodelovala pri razstavah v Sloveniji in tujini (Poljska, Slovaška). Je soustanoviteljica mariborske Mišnice – fotografske temnice, ki deluje v multimedijskih prostorih GT22 v Mariboru. S študijskim letom 2019/2020 je udeleženka 2. letnika Šole za kuratorske prakse in kritiško pisanje Svet umetnosti, ki deluje pod okriljem Zavoda za sodobno umetnost SCCA – Ljubljana. Svoje zanimanje usmerja predvsem v polje fotografije na umetniški in teoretski ravni.

Morda vam bo všeč tudi...